Międzynarodowy Dzień Yogi

Międzynarodowy Dzień Jogi obchodzony jest co roku 21 czerwca od 2015 r. Data oficjalnie została ogłoszona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Czy wszyscy wiecie, czym jest joga? Można ją określić jako fizyczną, umysłową i duchową praktykę pochodzącą z Indii. Indyjski premier Narendra Modi zaproponował datę 21 czerwca, dzień przesilenia letniego i najdłuższy dzień w roku na półkuli północnej, ze względu na szczególne znaczenie tego dnia w różnych częściach świata.
Pomysł ustanowienia Dnia Jogi przedstawił podczas przemówienia do członków Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych. Joga – powiedział - jest bezcennym darem starożytnej tradycji indyjskiej. Uosabia jedność ciała i umysłu poprzez działanie, umiar i spełnienie. 
Pochodzenie ćwiczeń jogi jest owiane tajemnicą. Niektórzy historycy uważają, że jest związane z pradawnymi praktykami szamanów himalajskich, które dotąd przetrwały w Nepalu i Tybecie. Zgodnie z tradycją sam bóg Śiwa jest ojcem starożytnej jogi.

Dzisiaj joga i starożytna orientalna mądrość zawarta w tej filozofii nie tylko przetrwały w epoce zdominowanej przez smartfony i tablety, a wręcz święcą triumfy. Wszystkie style tej dyscypliny są doceniane, od najmniej do najbardziej energicznych.
Ich wspólnym elementem są asany, pozycje ciała obejmujące techniki oddychania i medytacji. Joga to filozofia życia poświęcona medytacji, równowadze, a co za tym idzie, spokojowi. 
Odchudzanie? „Efekt uboczny”. Z pewnością nie mamy nic przeciwko! Uprawianie jogi poprawia koncentrację i zdolność kontrolowania oddychania, czego efektem są lepsze samopoczucie, niwelacja lęku i stresu. Dlaczego nie spróbować i poświęcić trochę czasu na jogę? 21 czerwca, w dniu przesilenia letniego, wyjaśnimy krok po kroku, jak wykonać „powitanie słońca”. Tego dnia wstaniecie więc prawą stopą.

1) Tadasana – pozycja góry: nogi razem, ciężar ciała dobrze rozłożony na podeszwach stóp, wdech.
2) Hasta Uttasana - pozycja uniesionych rąk: wdech i wydech, rozciągnijcie ramiona do góry, lekko popychając miednicę do przodu
3) Uttnasana - skłon się do przodu wdech i wydech, ręce do boków stóp, w miarę możliwości z dłońmi spoczywającymi na ziemi. Rozciągnijcie plecy, jeśli to konieczne, pomóżcie sobie, lekko zginając kolana.
4) Aswa Sanchalasana - pozycja jeździecka: ręce na ziemi, przenieście lewą nogę do tyłu, zginając prawą i tworząc prosty kąt. Kolano i podbicie lewej stopy na ziemi. Wyprostujcie plecy i patrzcie przed siebie.
5) Kumbhakasana - pozycja stołu: rozciągnijcie ręce i nogi, jak do pompki. Wstrzymajcie oddech podczas tej asany.
6) Ashtanga Namaskara - powitanie 8 kończynami: wdech i wydech, zegnijcie kolana i oprzyjcie je na ziemi, kładąc podbicie na ziemi. Zegnijcie łokcie, aż klatka piersiowa i podbródek dotkną ziemi, ramiona są prostopadłe do ciała, podczas gdy miednica jest uniesiona nad ziemię.
7) Urdhva Mukha Savanasana- pies do góry nogami: wydech, podciągnijcie klatkę piersiową, podpierając ją rękami. Wygnijcie plecy, wyciągnijcie nogi i miednicę leżąc na ziemi, stopy na macie. Spójrzcie przed siebie, trzymając ramiona opuszczone i zrelaksowane.
8) Adho Mukha Savanasava – rozciągnięty pies: wdech i wydech, unieście miednicę rozciągając nogi z tyłu, wyciągnięte ramiona i dłonie spoczywają na podłodze, ciężar ciała dobrze rozłożony między rękami i stopami.
9) Aswa Sanchalasana - pozycja jeździecka: jak pozycja n.4, z drugą nogą.
10) powtórzcie pozycję n. 3
11) powtórzcie pozycję n. 2
12) powtórzcie pozycję 1
Czy czujecie się lepiej? Po prostu cieszcie się tym pięknym słonecznym dniem!